Mosterdmaker Veuve Tierenteyn-Verlent verkocht

De mosterdmaker Veuve Tierenteyn-Verlent, een icoon in de Gentse binnenstad, is in november 2022 overgenomen door de Oost-Vlaamse ‘sauzenfamilie’ Decock.
[Rani Decock voor haar winkel]

 

Het interieur van de zaak ademt nostalgie. Aan de ene kant potten met komijn, dragon en tientallen andere kruiden. Aan de andere kant houten rekken met lokale producten zoals likeur van duindoornbes, perencider, honing, pickles en sambal.

Wat verborgen, naast de kassa op de grond, staat de mosterdton waar het eigenlijk allemaal om draait. ‘We maken de mosterd in de kelder, pompen hem omhoog en draaien in de winkel de mosterdkraan open’, zegt Rani Decock (28), de nieuwe zaakvoerster van Veuve Tierenteyn-Verlent. ‘Zo doen we dat hier'.

Veuve Tierenteyn-Verlent is een van de restanten van de mosterdcultuur die in Gent heerste toen Petrus Tierenteyn er eind 18de eeuw zijn mosterdzaak opende. Het was de tijd dat de ‘mostaardleurders’ nog met de mosterdton van deur tot deur gingen. Zijn vier zonen stapten in zijn voetsporen, met elk hun eigen fabriekjes. Daar zijn er nog twee van over: de mosterd van Ferdinand Tierenteyn die nu in Deinze wordt gemaakt, en die van Veuve Tierenteyn-Verlent, in hartje Gent op de Groentenmarkt. 'Mostaardfabriek', staat op een bord boven de deur. 'Cornichons en Oignons', staat in sierletters op het raam. 'Nieuw: opgelegde rode kool', staat op de website.

De laatste Tierenteyn is ruim 70 jaar geleden gestorven. Sindsdien was de zaak in handen van de familie van Jean Caesens. Maar Christine Van Roste, telg van de derde generatie, geeft de sleutels nu door aan de familie Decock.

De Decocks zijn al bekend van Camps, een producent van mosterd, pickles en opgelegde groenten in Oudenaarde, en van Sterreke, in Roeselare bekend voor onder meer mosterd, bearnaise en tartaarsaus.

Christine Van Roste: 'Ik ben 38 en heb de leeftijd dat ik nog alle kanten uit kan met mijn leven. Ik wou dit ook niet alleen voortzetten. Het team en mijn familie zijn fantastisch en iedereen doet zijn best, maar uiteindelijk draag je wel alleen de eindverantwoordelijkheid. Ik heb hier alles altijd graag gedaan, maar ik heb beseft dat het te veel was voor mij.’

Bijna 600 kilogram mosterd per week verkoopt het bedrijf. De winkel blijft het belangrijkste verkoopkanaal, al levert het bedrijf ook aan delicatessenzaken en restaurants. Behalve voor Gentse klanten is het ook een hotspot voor toeristen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten